افزایش خطر مرگ بر اثر بیماریهای قلبی عروقی در افراد مبتلا به سندرم متابولیک

بر اساس یک مطالعه جدید احتمال مرگ بر اثر بیماری های قلبی عروقی در افرادیکه به سندرم متابولیک مبتلا هستند نسبت به افرادیکه به این سندرم مبتلا نمی باشند، بیشتراست، ابتلا به دیابت یا فشار خون بالا این خطر را افزایش می دهد.

نتایج این تحقیق در مجله یClinical Endocrinology & Metabolismمنتشر شده است.

بنا به تعریف شبکه سلامت هورمونی، سندرم متابولیک به گروهی از عوامل خطر اطلاق می شود که احتمال ابتلا به بیماریهای قلبی، سکته مغزی و دیابت را افزایش می دهند. این عوامل خطر شامل چاقی شکمی، بالا بودن نوعی چربی موجود در خون به نام تری گلیسرید، فشار خون بالا، قند خون ناشتای بالا و کاهش لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا کلسترول خوب است.

با توجه به گزارش جامعه ی غدد درون ریز آمریکا، حدود 22.9 درصد از بزرگسالان در ایالات متحده به سندرم متابولیک مبتلا هستند.  هزینه های پزشکی بزرگسالان مبتلا به سندرم متابولیک برای یک دوره 10 ساله به طور متوسط برابر با 40873 دلار است. در مقایسه، هزینه های مراقبتهای پزشکی افرادیکه به سندرم متابولیک مبتلا نیستند برای مدت مشابه به طور متوسط برابر با ​​33110 دلار می باشد.

یکی از محققان، پروفسور کی چول سونگ، از بیمارستانKangbuk Samsung در دانشکده پزشکی دانشگاه SungKyunKwanدر سئول می گوید : نتایج تحقیقات ما نشان می دهد مرگ و میر بر اثر حوادث قلبی عروقی در افرادیکه به سندرم متابولیک مبتلا هستند، 1.6 برابر در مقایسه با کسانی که به این بیماری مبتلا نیستند، افزایش یافته است ، خطر مرگ به هر علت در زنان مبتلا به سندرم متابولیک از همتایان خود که که به این بیماری مبتلا نیستند، بیشتر است. در این مطالعه ی گذشته نگر 155971 نفر که در برنامه غربالگری سلامت در بیمارستان Kangbuk Samsung بین سال های 2002 و 2009 شرکت داشتند، بررسی شدند. شرکت کنندگان پرسشنامه ای را در این تحقیق پاسخ دادند، همچنین  وزن بدن، شاخص توده ی بدنی، فشار خون، کلسترول و قند خون آنها اندازه گیری گردید.

محققان میزان مرگ و میر در میان افراد را با بررسی پرونده های مرگ از دفتر ملی آمار محاسبه کردند. در طول متوسط ​​3.7 سال دوره ی پیگیری ، 542 نفر از شرکت کنندگان در این مطالعه درگذشتند.

در میان این افراد، 12.6 درصد در زمان غربالگری اولیه به سندرم متابولیک مبتلا بود. تجزیه و تحلیل ها نشان داد که افراد مبتلا به سندرم متابولیک در معرض خطر بیشتری از مرگ ناشی از بیماریهای قلبی و عروقی نسبت به همتایان خود قرار دارند. با این حال، این تفاوت زمانیکه افراد مبتلا به دیابت و یا فشار خون بالا از تجزیه و تحلیل مطالعه حذف شدند، ناپدید شد.

 پروفسور Eun-Jung Rheeمی گوید: آنالیزها نشان می دهد دیابت و فشار خون بالا عوامل بارز افزایش خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی در میان افراد مبتلا به سندرم متابولیک هستند و افراد جوان تر که به سندرم متابولیک مبتلا هستند باید از این خطر آگاه باشند، به ویژه کسانی که مبتلا به دیابت و فشار خون بالا می باشند در معرض خطر بیشتری قرار دارند.

منابع:

Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, May 2015 DOI: 10.1210/jc.2014-4031

www.sciencedaily.com/releases/2015/05/150520131705.htm